יום שישי, 12 בנובמבר 2021

107 - לכל איש יש שם

ברור לגמרי, שאשה, חסידית, מיסטיקנית בנשמתה תראה ב-שם של אדם ביטוי למהות הפנימית של אדם. שהרי ליהווה הם קוראים "השם" [מצחיק כשה-ה"א הופכת בהגייה ל- אל"ף, ואז הוא א"שם"]. 

השיר מפרט בהרחבה את שלל זהויות האדם שנקבעות על פי השמות שקיבל במהלך חייו. ישנם כמה שמות הנובעים מהתנהגותו, אופיו, אבל באף מקום בשיר, אין האדם נותן שם לעצמו.

זה כמובן בהמשך למדרש הבא:

"שְׁלֹשָׁה שֵׁמוֹת נִקְרְאוּ לוֹ לְאָדָם:
אֶחָד מַה שֶּׁקּוֹרְאִים לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ
וְאֶחָד מַה שֶּׁקּוֹרְאִין לוֹ בְּנֵי אָדָם
וְאֶחָד מַה שֶּׁקּוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ
טוֹב מִכֻּלָּן מַה שֶּׁקּוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ"
(מדרש תנחומא, פרשת ויקהל א')
ואני אומר, האמנם?
שם אחד נתנו לי הוריי, ושנאתיו מאוד. הוא גם נהגה במלעיל ונשמע זוועה לאוזניים צבריות הרגילות למלרעיות השפה, כלומר נשמע גלותי, נשי ודוחה. שם נוסף נתנו לי, והוא שם חיבה, אתו הסתדרתי ומסתדר, כי הוא קיצור של שמות רבים הסובבים את ממלכת החיות.
את שם משפחתי קיבלתי מאבי. שם מעוברת שטען שאני ממוצא מגרבי, מצדה המערבי של יבשת אפריקה, מרוקו. שנים אח"כ הבנתי שהשם המקורי משייך אותי לאיזו שושלת יהודית, שהלחימה אותי בניגוד לרצוני למפלגת ש"ס ומנהיגיה הפרימיטיביים במיוחד. אחי הבכור עד היום מוזמן למקומות שונים בהם שמים יד על ראשו וגוררים ממנו ברכה בשל אבי השושלת. [והוא אוכל שרצים, בועל נידות ובקושי התפלל פעם בחייו]
כיוון שכך, בגיל המרד הגדול, אמרתי לאבא שלי - אני מחליף את השם שלי. אני שונא אותו, מה נתתם לי שם כזה מכוער? לכל האחים שלי נתתם שמות רגילים, לא מושכי תשומת לב, רק לי מצאתם שם דוחה כזה.
ענה לי, אבל זה היה סבא של אמא שלך, היא נורא נורא אהבה אותו. יש'ך מזל שהיא לא נתנה לך את השם בצורת היידיש שלו בתוספת הקטנה XX'לה. והוא צחק וצחק וצחק.
באותו זמן קראתי את אחד הספרים שהותירו בי חותם לכל החיים, "מלך בשר ודם" של שמיר. ינאי אלכסנדר שבה את דמיוני ואת תשוקתי לגמרי. אני רוצה להיות כמו ינאי. לא היה משהו יותר רחוק ממני מאשר דמות המלך שעיצב שמיר, ולכן כמרד בהוריי, פניתי למשרד הפנים והוספתי את השם. יש לי שם שלא קניתי אלא נתתי לעצמי!
באוניברסיטה הפרופסור לשירת ימי הביניים ולפיוט עברי הציע לי כתיב עברי של שמי, כפי שנקרא אחד מגדולי הפייטנים העבריים, רבו של הקליר.
נשארתי כמו שנשארתי ובאה עת דודים. הפמיניזם הישראלי רק התחיל צעדיו הבולטים בתוך הציבוריות הישראלית, אבל בהיותנו אנשים משכילים ושמאלנים כבר קראנו הרבה הרבה בלעז. וכך הוספתי לשמי עוד שם, את שם משפחתה של זוגתי-אהובתי.
לסכום
לי יש שם שנתתי לעצמי
ושם שנתנה לי אהובתי
ויש לי שם מהוריי ושם מאבי
וחובבי כישוף, מיסטיקה ושאר ענינים הקשורים לשליטה בעולם יודעים שלכל דבר יש את שמו האמיתי, הטמיר, ורק יודעי ח"ן מסוגלים בכלל לנקוב בו, ובכך לשנות העולם או חיי אדם.
מכירים את הסיפור על ר' יוסף דה לה ריינה, שלמד את שמו האמיתי של מטטרון וזימן אותו. ומי שקרא את EarthSea  של אורסולה לה-גווין, יודע שהרב מג, וכל הסטודנטים לכשפות חייבים ללמוד את שמותיהם האמיתיים של כל התופעות והדברים בעולם, ורק רב מג גדול במיוחד מסוגל ליצור שמות חדשים.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה

קטע מיומנה של עדיה, כיתה יב

  חזרתי לדפדף בדפים על פרוייקט השורשים שהכנתי, לא מצאתי שם תשובה. אז כנראה אני ייחודית. ואז מכה בי מחשבה נוספת, קיבלת שכל ושילמת באיברי רביי...